Határtalanul 2024
Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában, Szlovéniában és Horvátországban
Rendhagyó, előkészítő, érzékenyítő tanóra
„Határtalan” utazásunk előtt egy rendhagyó osztályfőnöki óra keretén belül online barangolásra indultunk diákjainkkal, végig járva a ránk váró csodás útvonalat. Bevezetésként ismereteket szerezhettek a Trianon-i békeszerződés előtti Magyarországról, hol húzódtak határaink és miért fontos, hogy megismerjük ezeket az országokat annak ellenére, hogy már nem tartoznak Magyarországhoz.
Az ismeretátadás fontos részét képezi az IKT eszközök használata, ezért az OkosDoboz „Határtalanul Barangoló” felületét is segítségül hívtuk a foglalkozáson.
Tanulóink nagy érdeklődéssel böngésztek a feltett kérdések válaszai után. A feladatadás csoportmunkában zajlott, így a „terheket” megosztva, vállvetve erősítették egymás tudását.
2024.05.06. - 1. nap
A muravidék ősi földjén, Lendván kezdtük meg programsorozatunkat a városközpontban, a Szent Katalin plébániatemplom melletti Szent István szobornál. Majd megtekintettük a Bánffy-Esterházy kastély kiállítását. A gyerekek és tanárok egyaránt élvezték a sokszínű program által nyújtott lehetőséget. Megtekinthettünk egy kisfilmet Lendva történelméről, valamint a jelenben nyújtott turisztikai és gasztronómiai lehetőségeiről. Ezután a tárlat kiállítási termeit tekinthettük meg, ahol a régi használati eszközök, viseletek, szobrok nyerték el a diákok tetszését. A program szintén Lendván a Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézetben folytatódott. Itt meghallgattuk Soós Mihály előadását a muravidéki magyarság történetéről és jelenéről, lehetőségeiről és kilátásairól, Lendva történetét övező legendákról. Később a lendvai szőlőhegyen felkerestük a Szentháromság kápolnát, ahol a csodás kilátáson túl Hadik Mihály üvegkoporsója is lenyűgözte mind a gyerekeket, mind a pedagógusokat. Csodálattal töltött el bennünket a település története és az ezt övező legendák sokasága. A Lendván tett látogatásunk elérte a célját, megismertük a muravidéki kétnyelvű iskolarendszert, diákjaink érdeklődve figyeltek, kérdéseket tettek fel, és vonták le a következtetéseket, miszerint merőben más, mint a magyar, egynyelvű iskolarendszer. Ezután Dobronak felé vettük az irányt. Itt ellátogatunk Európa egyik legnagyobb trópusi kertjébe, láthattuk, hogy hogyan gondozzák az orchideákat, érdekes trópusi növényeket ismertünk meg. A gyerekek számára is érdekes programnak bizonyult. A történelmi nyugat-dunántúli Őrvidék középkori emlékeinek egyik kiemelkedő települése Bántornya, ahol megtekintettük a Bánffy-családhoz fűződő Árpád-kori román és gótikus stílusjegyekben gazdag templomot.
Utunkat a Dobronak település határában található a Bakónaki-tónál folytattuk, melynek szépségétől a tartalmas nap végén az energiavonalak mentén tett sétánk testi és lelki felüdülést jelentett diákjaink számára.
2024.05.07. - 2. nap
A második napon a déli végeken található magyar váraké volt a főszerep. Elsőként a hármashatár felé vettük az irányt, melyet Szlovénia felől közelítettünk meg. Megtudtuk, hogy három ország három településének polgármesterei avatták fel a fent található háromoldalú gúlát, amely nem csupán a trianoni, hanem az 1919-es Saint-Germain-i békediktátumra is emlékeztet. A 384 m magasságban, 3 országban lépkedtünk. A diákoknak is nagy élményt nyújtott, a megterhelő emelkedőn való felkapaszkodás ellenére is. Utunkat Felsőlendván folytattuk, ahol megtekintettük Szlovénia legnagyobb kiterjedésű várát, és végig jártuk az itt található interaktív kiállítást, ahol a gyerekek örömmel fitogtatták erejüket az ügyességi játékokban, megismerkedtek az itt őshonos fürge gyíkkal, valamint a hangunkat is kipróbálhattuk a vár egyik remek akusztikájú termében. Ezután tovább barangoltunk a Muravidéken, és Muraszombaton meglátogattuk azt a várkastélyt, amely a Széchy család birtokát képezte. A diákok nagy figyelemmel kísérték végig a muravidéki népi iparművészet fejlődését a kiállított tárgyakon keresztül, és betekintést nyerhettek Jugoszlávia második világháború utáni közéletébe. A programot egy hagyományőrző családi vállalkozás, a Passero manufaktúra megtekintésével és megismerésével folytattuk. Kóstolhattunk édes finomságokat, mely nagy öröm volt a gyermekek számára. Mivel időnk engedte, Battyánfalván is felejthetetlen élményeket szereztünk a ménes meglátogatásával. Napunkat a csesztregi szállásunkon játékkal fejeztük be.
2024.05.08. - 3. nap
A harmadik napunk elhagytuk Szlovénia területét, Horvátország felé vettük az irányt, és városnéző sétára indultunk a fővárosban, Zágrábban. A sétánkat a Paffl Ferenc által tervezett központi vasútállomástól kezdtük, majd betértünk a zágrábi Liszt Ferenc Intézetbe. Itt megismerkedtünk a Horvátországban élő magyarság kultúrájával, az intézet munkásságával, a magyarság kultúrájának népszerűsítésével, és a kultúra helyi megjelenítésével. Meglátogattuk a Káptalandombon emelt székesegyházat, ahol megismertük az 1880-as földrengés legendáját, a diákok pedig élvezték az előadás közbeni játékot, ugyanis meg kellett találniuk a téren a földrengés pontos időpontját. Átsétáltunk a Felsővárosba, itt megtekintettük a Jellasics-téren található lovas szobrot és szökőkutat, és élvezettel hallgatták Zágráb alapításának történetét. Ezután a Szent Márk-tér felé vettük az irányt. Út közben megtekintettük a Zágrábról készült makettet, ahol a gyerekek izgalmas útvonalkeresést hajtottak végre „Zágráb utcáin”. Feljebb érve felülről csodálhattuk Zágráb festői szépségű látképét. Ezután megismerkedtünk a Szent Márk templommal, rajta Horvátország és Zágráb címerével, illetve a mellette található országgyűlési házzal. A gyermekek és tanárok egyaránt csodálattal nézték a Zsolnai cserépből kirakott tetőzetet. Majd a felvonók menti lépcsőkön visszatérünk a sétáló utcára és a város magjába. Innen pedig utunk a magyar tengermellék felé folytatódott. A gyerekek is izgatottak várták már, hogy megpillanthassák a tengert. Lenyűgöző látványt nyújtott a gyönyörű környezet, amely körülvett minket az egész utazás során. Miután a szállást elfoglaltuk, az esti program vette kezdetét: közösen megnéztük Crikvenica tengerpartján a naplementét. Óriási élményt és lenyűgöző látványt nyújtott.
2024.05.09. - 4. nap
Tengerre magyar! A nap első útja a Fiuméhez tartozó Tersattoba vezetett. A Tersattoi Mária búcsújáró templom kápolnája magyar hadihajók emlékét őrzi. Lehetőségünk nyílt megtekinteni azt a különleges oltárt, melynek hátoldala a názáreti Mária házának egy darabját rejti. A gyerekek számára is lenyűgöző látványt nyújtott a templom rejtett kincse, valamint az egész templom miliője. Ezután felsétáltunk Tersatto várába, amelyet a Frangepánok építettek a 13. században. A vártoronyból csodálatos kilátás nyílt a környező hegyekre, valamint a domboldal aljában elterülő Fiume városára. Lenyűgöző látványt nyújtott a gyerekek számára. Útunk ezután 581 lépcsőn át vezetett Fiume központjába, ahol megismerkedtük a történelmi belvárossal, a korzón található Óratoronnyal, a kikötővel és annak magyar felirataival. A diákok izgatottan, figyelemmel hallgatták a városhoz kapcsolódó magyar legendákat, történelmi információkat. A kikötő különösen nagy figyelmet élvezett körükben. Meglátogattuk a magyar időben épült piacot, a színházat, emellett fontos épületeket tekintünk meg: a Kormányzói Palota, a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épülete, az Adria-palota és az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. székháza. Felkeressük a magyar feliratú kikötői bójákat és a Baross emléktáblát. Utunkat az egykori magyar tengermellék felfedezésével folytattuk, Abbázia felé vettük az irányt. Megtekintettük az impozáns villákat, melyek magyar családok tulajdonát képezték, és a gyerekek nagy figyelemmel kísérték az ezeket övező történeteket. A sziklába vájt sétányon sétálva felkerestük a Hotel Palace Bellevue-t is. Itt jutott egy kis idő a szórakozásra is, a meleg időben frissítőként hatott a tengerben való mártózás. A programsorozat lezárásaként Lovran településre látogattunk, ahol a festői táj mellett a gyönyörű, autentikus épületek szépsége is lenyűgözte diákjainkat. A hosszú nap ellenére energikusan, érdeklődéssel hallgatták a település történetét, és lelkesen koszorúzták meg azt az emléktáblát, mely Feszty Árpád villájánál található. A nap lezárásaként sétát tettünk Crikvenica tengerpartján, ahol lenyűgözve élték át újra a tenger partjáról a naplementét.
2024.05.10. - 5. nap
Az ötödik napon a Zrínyiek nyomában jártunk. Elhagytuk Crikvenicát, és több mint 2 óra utazás után megérkeztünk úticélunkhoz, Varasdra. Varasd látványa, impozáns épületei, történelme, legendái lenyűgözték a diákokat és tanárokat egyaránt. Itt felkerestük az Erdődyek várkastélyát, izgatottan jártuk körbe a várfalat, és csodáltuk az innen nyíló látképet. Ezután tettünk egy kellemes sétát Európa egyik legszebb barokk belvárosában. Megtekintettük a Megyeházát, a Draskovics Palotát, a székesegyházat és a gyönyörű városházát is, melyek történetei, legendái sok izgalmas információval szolgáltak a gyerekek számára, lelkesen válaszoltak a feltett kérdésekre, és gyakran tették fel ők is kérdéseiket. A következő és egyben az egész heti program utolsó állomása Csáktornya, a Zrínyiek sasfészke volt. Sétát tettünk a csáktornyai várnál, ahol meglátogattuk a Szent Jeromos szlavóniai származású szentünk szobrát, a Zrínyi fát, elmentünk Zrínyi teljes alakos szobrához, a honvédő háború áldozatainak emlékműjéhez és a turulmadaras központi emlékoszlophoz. Minden emlékműnél megállva figyelmesen hallgatták a gyerekek az izgalmas történelmi információkat, legendákat. Lenyűgöző látványt nyújtott számukra az emlékművek kidolgozottsága, a vár látványa, emellett a Frangepán Ferenc Kristóf és Zrínyi Péter körüli legendák sokaságát is érdeklődéssel hallgatták. Ez a program tökéletes lezárása volt a hétnek, ahol alaposan megismerkedhettünk az egykor magyarlakta muravidéki, muraközi és tengermelléki területekkel.
Értékelő óra és témanap a nemzeti összetartozás jegyében
A kirándulást követő osztályfőnöki órán újra összefoglaltuk, mit láttunk és tapasztaltunk a hét folyamán, minden tanuló kiválasztotta a számára legérdekesebb látnivalókról készült fotókat és felelevenítette a számára legemlékezetesebb élményt, mely remekül megalapozta a június 4-én, a Nemzeti Összetartozás Napján, iskolánkban tartott témanap tartalmát.
A témanapot keretein belül a résztvevő diákok megosztották tudásukat a külhoni magyarsággal kapcsolatban szerzett ismereteinkről és Power Point prezentációk segítségével bemutatták az iskola diákjainak a hét során szerzett élményeiket. Interaktív feladatok össszeállításával is számos információt osztottak meg társaikkal Kárpát-medence magyarságáról, melynek során segítségül hívtuk az OkosDoboz, Határtalanul Barangoló felületét is.
Rendhagyó tanóra a Magyarság Háza szervezésében
Egy rendhagyó tanóra keretein belül filmvetítésen vehettünk részt az Uránia moziban, ahol megtekinthettük Nyikó Anetta, erdélyi slammer, zenész, informatikus portréját „Törpének lenni egy óriásoknak szánt világban” címmel.
Megismerkedhettünk lakókörnyezetének kultúrális életével, az ottani oktatás sajátosságaival, az ott élő családok és gyermekeik mindennapjaival, illetve a mozgáskorlátozottak mindennapjaival, nehézségeivel, küzdelmeivel. A film egésze mélyen megérintette a csoport nagy részét, világlátását nagyban formálta.
Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában, Szlovéniában és Horvátországban